غلامعلی فرج زاده؛ علی جعفری؛ اصحاب حبیب زاده؛ محمد سلطانی فر
دوره 23، شماره 91 ، شهریور 1401، ، صفحه 105-124
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه نقش رسانههای جمعی و اجتماعی در احساس تعهد به هویت ملی بود. روش تحقیق ازنظر دستیابی به هدف از نوع کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه نقش رسانههای جمعی و اجتماعی در احساس تعهد به هویت ملی بود. روش تحقیق ازنظر دستیابی به هدف از نوع کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر تمامی نوجوانان (11 تا 18 سال) شهر اردبیل به تعداد 50000 است که از بین آنها 380 نفر بهعنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته برای رسانهها و پرسشنامه استاندارد سلگی و همکاران (1394) برای تعهد به هویت ملی استفاده شد. برای سنجش اعتبار ابزار تحقیق از اعتبار صوری و برای پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که این مقدار برای پرسشنامهها بالاتر از 7/0 به دست آمد. دادهها از طریق آزمونهای t تست و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) در نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد رسانههای جمعی و اجتماعی نقش متفاوتی در تعهد هویت ملی و ابعاد آن (اجتماعی، تاریخی، فرهنگی و سیاسی) در بین نوجوانان دارند. بهطوریکه تعهد به هویت ملی و ابعاد آن در بین نوجوانانی که رسانهی غالب آنان از نوع اجتماعی است کمتر از نوجوانانی است که رسانهی غالب آنان از نوع جمعی است. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که 6/21 درصد از تعلق فرهنگی، 9/29 درصد از تعلق تاریخی، 9/16 درصد از تعلق سیاسی و 9/32 درصد از تعلق اجتماعی نوجوانان از طریق تفاوت در اثر نوع رسانه (جمعی و اجتماعی) تبیین میشود؛ بنابراین نتیجه گرفته میشود که نوع رسانه نقش بسیار مهمی در تعهد نوجوانان از هویت ملی ایفا میکند.